Na rower, po ciąży

Jazda na rowerze to przyjemna forma rozrywki oraz aktywności. Wiążę się z wysiłkiem fizycznym wykonanym na zewnątrz, co jest bardzo pozytywnym aspektem tejże formy aktywności. Niektórzy traktują jazdę na rowerze treningowo i codziennie przemierzają na dwóch kołach coraz więcej kilometrów. Inni z kolei wykorzystują rower co jakiś czas – na przykład jako rekreacyjną, niedzielną wycieczkę całą rodziną.

 

Mama na rowerze

Jazda na rowerze w kontekście ćwiczeń po ciąży

Jeżeli ćwiczysz regularnie, chodzisz na zajęcia, biegasz itd. - wykorzystanie roweru dla celów rekreacyjnych jest dobrym rozwiązaniem – wspomniana wyżej rodzinna wycieczka, to sposób na zacieśniane więzów rodzinnych oraz dodatkowa aktywność. Korzyści z takiej metody spędzania czasu jest wiele – na ten temat rozpisaliśmy się szczegółowo w artykule: http://blog.wozimysie.pl/blog/jak-wpajac-dzieciom-aktywnosc-fizyczna.html       

 

Można też rower potraktować jako uzupełnienie treningu. Od razu zaznaczamy, że jazda na rowerze nie powinna być jedyną formą treningu – jazda na rowerze kształtuje pośladki i nogi, ale po ciąży warto pracować nad mięśniami całego ciała. Formą treningu, która angażuje wszystkie mięśnie, jest bieganie. Ponadto, jak już wspominaliśmy, warto urozmaicać trening i łączyć bieganie z zajęciami w wybranym ośrodku fitness – po ciąży warto zapisać się na zajęcia z jogi lub pilatesu, które również angażują wszystkie mięśnie ciała.

Zdajemy sobie jednak sprawę, że nie każdy lubi bieganie i nie każda mama będzie chciała podjąć się takiej formy aktywności. W takim wypadku rower jest bardzo dobrą alternatywą. Oczywiście zwracamy uwagę na to, że powinien być uzupełniany innymi formami aktywności, jeżeli nie bieganiem, to ćwiczeniami, na które można uczęszczać w klubie fitness (z dziećmi); lub po prostu w domu wykorzystując momenty, kiedy dziecko śpi, lub spokojnie leży w łóżeczku.

Ćwiczenia po ciąży w domu

Chcąc uzupełniać treningi jazdą na rowerze, warto zaplanować sobie trening rowerowy 2 – 3 razy w tygodniu. Kiedy zacząć? O to najlepiej jednak zapytać lekarza prowadzącego. Każda kobieta jest inna i może potrzebować mniej lub więcej czasu na regenerację, zanim będzie mogła podjąć jakiekolwiek ćwiczenia. Decydując się na jazdę na rowerze po ciąży, warto zacząć od krótszych tras i w miarę spokojnego tempa (na początek wystarczy na przykład po pół godziny co dwa dni) – i stopniowo zwiększać wysiłek.

 

Zalety jazdy na rowerze po ciąży

 

Przede wszystkim chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, że naprawdę warto trening różnicować – zarówno pod względem pracy całego ciała, jak i pod kątem motywacji. To, że jednego dnia będziemy wykonywać dane ćwiczenia, a drugiego dnia wykonamy trening na rowerze, sprawi, że plan treningowy będzie dla nas ciekawszy i będziemy chętniej go realizować.

 

Rower jest o tyle wygodnym sprzętem, który można wykorzystać do ćwiczeń po ciąży, że można wykonać trening, wożąc ze sobą dziecko za pomocą przyczepki rowerowej. Z pewnością będzie to dodatkowe obciążenie – jednak można to potraktować jako wyzwanie, które pozwoli szybciej wrócić do formy po ciąży – szybciej zrzucić zbędne kilogramy i ujędrnić ciało – a w szczególności pośladki, uda, łydki.

 

Jeżeli obawiacie się jednak zbyt dużego obciążenia, wybierzcie po prostu najlżejszą z możliwych przyczepek – taką przyczepką będzie na przykład Burley Bee – jest to bazowa przyczepka do roweru dla dzieci, której konstrukcja jest bardzo lekka, a design jest bardzo przyjemny dla dziecka. Co prawda przyczepka ta, nie posiada wielu dodatkowych funkcji – jej przeznaczeniem jest wyłącznie transport dziecka podczas jazdy na rowerze. Jednak jeżeli na pewno nie zamierzamy biegać, Burley Bee sprawdzi się bardzo dobrze. Istnieją przyczepki, które są droższe i cięższe, ale są modelami 3w1 – można dzięki nim biegać, jeździć na rowerze, lub uprawiać narciarstwo biegowe zimą.

 

Plusem jazdy na rowerze po ciąży jest to, że można ją zacząć bardzo szybko po porodzie. Jeżeli zdecydujecie się na zakup przyczepki rowerowej dla maluszka, wystarczy dokupić specjalny hamaczek dla noworodków – dzięki niemu można wozić maluszka już od 1 miesiąca życia.

 

Kolejną zaletą jazdy na rowerze po ciąży z maluszkiem przewożonym w transporterze, jest możliwość łączenia aktywności i codziennych obowiązków – można pojechać na pocztę, do sklepu na zakupy (które następnie można umieścić w przyczepce), do babci w odwiedziny itp. Młode mamy w ten sposób oszczędzają na paliwie, czasie (niejednokrotnie rowerem można dojechać szybciej, niż autem, stojąc w korkach, na światłach czy szukając miejsca do zaparkowania), ale na pewno nie oszczędzają na zdrowiu!

Podsumowując, rower jako pomysł na trening po ciąży to dobre rozwiązanie i wnosi wiele korzyści, jednakże jeżeli zdecydujemy się na rower, warto pomyśleć o ćwiczeniach dodatkowych, które zaangażują do pracy całe ciało.  

Oceń ten post:
Ocena: 5 na 5
Liczba oddanych głosów 3

Zobacz również


Komentarze

O nas

Lubimy się ruszać, jeszcze bardziej lubimy to robić razem. 

Po raz pierwszy spotkaliśmy się z wózkami do biegania ponad 10 lat temu, będąc na studenckim wyjeździe w Stanach Zjednoczonych. Wtedy w Polsce bieganie nawet nie wchodziło do tzw. “main streamu”, a tam widok rodziców pchających swoje pociechy w wózkach na ogromnych kołach był czymś naturalnym.

Więcej...

Ostatnie
wpisy
Najczęściej
czytane
Chmura
tagów